Cea mai sigură metodă de a călători pentru copii este într-un scaun auto poziționat cu spatele la direcția de mers. Nu o spunem doar noi, ci numeroasele statistici, testele de coliziune și specialiștii în transport din întreaga lume. În Suedia, țara cu cea mai mică rată a mortalității infantile, folosirea unui scaun auto rear-facing este recomandată până la vârsta de patru ani a copilului. Unii părinți păstrează dispozitivul chiar dincolo de această vârstă. Producătorii au dezvoltat produse care permit acum micilor pasageri să călătorească astfel până la aproximativ șase ani. Peste un milion de scaune auto rear-facing sunt în circulație în Suedia.

Rear-facing prelungit înseamnă pentru majoritatea părinților, inclusiv în România, mai mult de 12 luni. Fiecare trecere a copiilor spre categoria următoare de scaune auto înseamnă, de fapt, reducerea gradului de protecție în caz de accident. În 2013, reglementările europene de siguranță în transport au introdus standardul “i-size” pentru scaune auto  în care bebelușii pot călători rear-facing până la vârsta de cel puțin 15 luni. Mulți părinți se grăbesc să renunțe la aceste dispozitive înainte ca cei mici să atingă limita de vârstă și greutate și, ulterior, să treacă la booster. Potrivit unui articol publicat în 2009 în The British Medical Journal, în Europa, majoritatea bebelușilor erau mutați într-un scaun forward-facing în jurul vârstei de opt luni (9kg).

Rear-facing în legislație

Potrivit Academiei Americane de Pediatrie, scaunul auto montat cu spatele la direcția de mers este cel mai sigur mod de a călători pentru copii și recomandat măcar până la vârsta de doi ani. De altfel, state precum California, Pennsylvania, Oklahoma și New Jersey au introdus deja obligativitatea folosirii scaunelor rear-facing până la această vârstă. Există în prezent dezbateri pentru a extinde limita de vârstă la patru ani.

În Europa, Croația este singura țară, exceptând peninsula Scandinavia, a cărei legislație menționează în mod expres obligativitatea transportului copiilor în poziția rear-facing până la doi ani.

Rear-facing în statistici

Un studiu din 2007 a arătat că pasagerii mai mici de 23 de luni au cu 75% mai puține șanse să fie grav răniți sau să își piardă viața atunci când călătoresc rear-facing decât într-un scaun orientat spre sensul de mers. Statisticile din Suedia susțin că scaunele auto rear-facing reduc cu 92 de procente riscul de accidentare gravă a copiilor, în timp ce dispozitivele forward-facing oferă un grad de protecție de 60%. Explicațiile țin de dinamica accidentului.

Într-un accident frontal, în poziția forward-facing, corpul copilului este aruncat din scaun în timpul loviturii. Dar cum centura de siguranță ține toracele pe loc, o mare parte a forței de impact este exercitată pe gâtul pasagerului. În plus, există riscul ca acesta să izbească scaunul din față cu capul. Dispozitivul rear-facing acționează ca un scut protector și preia energia impactului. Forțele sunt distribuite pe o suprafață mare, pe spate, gât și cap, presiunea asupra gâtului fiind astfel redusă semnificativ.

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Politica de confidențialitate şi politica modulelor cookie.

De ce să nu renunțați la scaunul rear-facing

Majoritatea organizațiilor din lume susțin că scaunele rear-facing oferă cel mai înalt grad de protecție în caz de accident.

Beneficiile dispozitivelor rear-facing sunt demonstrate prin studii și teste.

Mai mulți producători au lansat pe piață scaune auto care permit copiilor să stea în mașină cu spatele la direcția de mers până după vârsta de patru ani, în unele cazuri și șase.

Scaunele auto rear-facing mențin capul copilului într-o poziție care limitează mișcările în caz de accident, reducând astfel rănile la gât și coloană. În plus, copilul nu se lovește cu capul de scaunul din față sau de geam.

Dispozitivele rear-facing funcționează ca un scut, protejând pasagerul de părți ale caroseriei care se pot desprinde în caz de accident.

Cercetări realizate de Volvo privind accidentele rutiere indică faptul că, în grupa de vârstă 0-4 ani, doar 8% dintre cei care se aflau într-un scaun rear-facing au suferit răni. Prin comparație, 40% dintre cei poziționați forward-facing au avut nevoie de asistență medicală.

Nu există dovezi că cei mici ar avea probleme la picioare dacă acestea ating bancheta în timpul călătoriei.

Un alt articol ce ar putea sa va intereze il gasiti aici https://navels.ro/siguranta-copiilor-la-drum-ce-inseamna-adac-si-plus-test/

Dacă nu sunteți siguri ce scaun s-ar potrivi cel mai bine pentru familia voastră, vă așteptăm în Constanța, pe Bd. Mamaia 281 C și găsim împreună soluția optimă. De asemenea, ne puteți contacta folosind datele de pe site.

Distribuie: