Scaunele auto pentru copii sunt, înainte de orice, un dispozitiv de siguranță. Potrivit datelor Euro NCAP (European New Car Assessment Programme), aproximativ o mie de copii își pierd viața, în fiecare an, pe drumurile din Europa, iar jumătate dintre aceștia sunt pasageri în mașină. Într-un raport publicat în 2018, România era țara cu cei mai mulți copii decedați în accidente rutiere, raportat la numărul minorilor. În Statele Unite ale Americii, în 50% dintre accidentele cu consecințe grave, copiii nu purtau centura de siguranță sau nu erau așezați într-un scaun auto special, iar acest procent poate fi în mod cert extrapolat și cu referire la țara noastră.

Alegerea unui scaun auto ar trebui, așadar, să țină cont nu doar de design sau de preț, și știm cât de mult contează aceste criterii, ci mai ales de gradul de protecție pe care îl oferă copilului. În fiecare an, organizații automobilistice din Europa testează cele mai noi modele pentru a identifica modul în care se comportă în eventualitatea unui impact, iar rezultatele pot fi un bun punct de pornire în procesul de selectare a celui mai potrivit produs. Nu ar fi o idee rea ca, înainte de a cumpăra un anumit articol, să verificați cum s-a comportat la testele de siguranță.

Cele mai importante teste

ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) este mai mare organizație automobilistică din Europa și totodată unul dintre cele mai importante testere în materie de scaune auto pentru copii. Testările ADAC sunt extrem de riguroase, iar criteriile depășesc standardele europene. Scaunele auto sunt notate pentru cinci itemi: siguranță, service sau ușurință în folosire, ergonomie, poluanți și calitatea execuției/curățare.

Simularea se realizează folosind o carcasă autentică de mașină și include un test de impact frontal la 64 km/h și unul de impact lateral la 50km/h. Manechine de dimensiuni variate sunt utilizate pentru a testa diferitele categorii de vârstă. ADAC selectează modelele în  mod independent; producătorii nu plătesc și nici nu se pot oferi voluntar pentru acest test. De altfel, numele articolelor testate sunt confidențiale până la publicarea rezultatelor.

Scorul ADAC ia în considerare stabilitatea scaunului, susținerea capului, modul în care acționează centura de siguranță, dar și gradul de dificultate în prinderea și desfacerea ei, riscul de utilizare greșită, instalarea dispozitivului, ajustarea și demontarea acestuia. Pe lângă elementele de siguranță, testul ia în vedere și aspecte ce țin de confortul copilului, calitatea tapițeriei și a altor elemente componente, prezența substanțelor nocive sau poluante, cât de mult spațiu ocupă în mașină și cât de ușor poate fi curățat. Scorul final se referă numai la siguranță și ușurință în folosire, însă numărul mare de criterii urmărite în timpul procesului de verificare este relevant pentru complexitatea testului.

Potrivit standardului european ECE R44/04, scaunele auto pentru copii trebuie să asigure orientare rear-facing până la 15 luni, să treacă un test de coliziune frontală la 55km/h, un test de impact lateral la 30km/h și o simulare de răsturnare a autovehiculului, să fie montat cu ISOFIX și să fie clasificat în raport cu greutatea și cu înălțimea copilului.

Scaunele auto testate în conformitate cu această directivă nu urmăresc însă și efectul pe care îl are un accident asupra gâtului copilului.

Suedia, cea mai mică rată a mortalității infantile

Testul suedez de siguranță Plus Test este singurul care monitorizează presiunea exercitată asupra gâtului în cazul unui impact frontal. Simularea se realizează la o viteză de 56.5km/h, cu distanță scurtă de frânare, ceea ce determină un impact puternic asupra scaunului de mașină. Potrivit statisticilor, cu cât este mică distanța de frânare, cu atât este mai violentă ciocnirea, astfel că testul urmărește riguros mai mulți parametri în cazul unui accident grav. Spre deosebire de alte testări de acest tip, Plus Test măsoară forțele de coliziune exercitate asupra gâtului, prin montarea unor senzori pe manechine.

Potrivit criteriilor Plus Test, un scaun cu adevărat sigur ar trebui să limiteze forța impusă asupra acestei zone și niciun dispozitiv poziționat cu fața către sensul de mers nu ar putea trece proba. Testele de impact au arătat că, în cazul unui eveniment rutier, orientarea rear-facing îi oferă copilului de cinci ori mai multă siguranță decât dacă ar fi așezat cu fața spre bord.

În Suedia se înregistrează cea mai mică rată a mortalității infantile, inclusiv în cazul accidentelor. Unul dintre factorii ce stau la baza procentelor îl reprezintă și faptul că aici, copiii sunt poziționați cu spatele la sensul de mers până în jurul vârstei de șase ani.

Plus Test nu este obligatoriu pentru respectarea standardelor de siguranță impuse de legislația europeană, însă produsele care obțin punctaj bun oferă garanția că micul pasager beneficiază de un grad suplimentar de protecție. De altfel, spre deosebire de ADAC, care selectează independent scaunele auto, pentru Plus Test sunt companiile cele care trimit articolele, în mod voluntar, la verificare.

Plus Test este coordonat de VTI (Swedish National Road and Transport Research Institute), un institut independent de cercetare în domeniul transporturilor, în colaborare cu NTF (Swedish National Society for Road Safety), Folksam, SIS (Swedish Standards Institute), Volvo și reprezentanți ai producătorilor de dispozitive de transport pentru copii.

Tot mai mulți producători iau în calcul acest test și proiectează modele de scaune în care copiii pot călători cu spatele către sensul de mers dincolo de standardul de 15 luni. Axkid, de exemplu, a lansat un articol care susține fără probleme un pasager până la 25 kg, adică aproximativ șase ani. Britax Romer, de asemenea, a creat un produs de tip rear-facing extins.

Este important ca scaunul auto, indiferent de modelul selectat, să fie utilizat doar în limita greutății și a înălțimii prevăzute în cartea tehnică. Alături de instalarea corectă, aceste criterii pot asigura maximum de siguranță.

Distribuie: