Dacă sunteți în căutarea unui scaun auto sau ați cumpărat deja unul, știți probabil despre testul ADAC. Este, practic, un standard de siguranță în clasificarea dispozitivelor de transport pentru copii.
ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) testează anual, în mod independent, câteva dintre modelele apărute pe piață în anul respectiv. Produsele sunt selecționate de ADAC și cumpărate anonim. Fabricanții nu pot trimite propriile articole. De altfel, numele modelelor testate nu sunt cunoscute de public decât în momentul afișării rezultatelor.
Un dispozitiv testat în trecut nu va fi verificat din nou, exceptând situația în care acesta a fost modificat de producător. Se consideră că rezultatele sunt încă valabile. Atunci când cumpărați un scaun auto, puteți arunca o privire la testele din anii precedenți. Sunt șanse să găsiți în listă și scaunul care vă interesează. Pe site-ul ADAC sunt disponibile aceste rezultate.
În 2011, ADAC a introdus în criteriile de notare și testul de poluare. Se înregistrează toate părțile scaunului auto cu care copilul intră în contact pentru a stabili dacă acestea conțin substanțe nocive sau cu potențial dăunător. Potrivit standardelor Ökotex 100 și REACH (Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction of Chemicals), scaunele auto pentru copii nu ar trebui să conțină metale grele, coloranți AZO, ftalați sau anumiți compuși chimici. Astfel că un scaun testat înainte de această dată nu a fost verificat și pentru componenta de conținut poluant.
Din 2011 se notează și ergonomia scaunului: cât de voluminos este, cum se poziționează în vehicul și cât spațiu ocupă. În plus, din 2015, dispozitivele se testează și în caz de impact lateral.
Cum se desfășoară testul
Scaunele auto pentru copii sunt testate în caz de impact frontal la 64km/h și impact lateral la 50km/h. Dispozitivele sunt montate într-o carcasă de mașină autentică. În 2019, de exemplu, a fost folosit un Volkswagen Golf VI în cinci uși. În scaun sunt poziționate manechine de dimensiuni și greutăți diferite, în funcție de sarcina admisă pentru fiecare model în parte. Manechinele sunt așezate atât în poziția de ședere cât și de somn, acolo unde scaunul permite acest lucru.
Un scaun care acoperă mai multe grupe de vârstă și greutate sau tipuri de instalare (rear-facing și front-facing) este testat separat pentru fiecare item. Dispozitivul trebuie să asigure același grad de siguranță pe întreaga perioadă de utilizare.
Simplu spus, aceste carcase de mașini se izbesc cu putere de un alt vehicul, la viteze de 64km/h și respectiv 50km/h. Iar testul arată cum s-a comportat scaunul în accident. Cât de mult s-a avariat și, cel mai important, în ce măsură a protejat micul pasager.
Criterii de testare
- Siguranță
Se acordă punctaj pentru gradul de protecție în caz de impact frontal la viteza de 64km/h, protecție în caz de impact lateral la viteza de 50 km/h, pentru modul în care a acționat centura de siguranță și stabilitate.
- Funcționare
Se notează inclusiv dacă scaunul permite mai multe tipuri de instalare: pe scaunul pasagerului din față, în spate lateral și în spate mijloc. Dispozitivele sunt punctate dacă există risc crescut de funcționare incorectă și dacă cel mic poate desface singur catarama centurii. Se verifică de asemenea cât de greu/ușor se instalează și se demontează scaunul din mașină. În această categorie sunt luate în considerare și instrucțiunile de utilizare, uzura dispozitivul și modul de întreținere a acestuia.
- Ergonomie
Acest criteriu ia în calcul cât spațiu are pasagerul în scaun și cât de confortabilă este poziția de ședere. Se notează și aspecte ce țin de tapițeria folosită și gradul de vizibilitate pe care îl oferă celui mic. Dispozitivele sunt punctate și în funcție de cât loc ocupă în mașină.
- Calitatea execuției/curățare
Evaluarea acestui item este subiectivă și se realizează de către mai multe persoane din centrul de testare. Se urmărește calitatea produsului în ansamblu.
- Poluanți
Acest criteriu nu este notat, însă un conținut crescut de poluanți duce la devalorizarea produsului.
Verdictul ADAC se bazează pe primele trei categorii: siguranță, funcționare și ergonomie.
Notele trebuie interpretate descrescător: între 0.6 și 1.5 este prima categorie, „foarte bine”; de la 1.6 – 2.5 scaunele sunt notate cu calificativul „bine”; de la 2.6 la 3.5, „satisfăcător”; 3.6 – 4.5, „slab”; ultima categorie, 4.6 – 5.5 include dispozitivele considerate nesigure pentru copii.
Grad de siguranță peste cerințele oficiale
Pe piață se găsesc (prea) multe dispozitive de transport care nu îndeplinesc criteriile de siguranță ADAC. Asta deoarece standardele europene privind scaunele auto pentru copii, ECE R44/04 și 129, stipulează alte condiții pentru omologare: să ofere poziționare rear-facing până la 15 luni, să parcurgă un test de coliziune frontală la 55km/h, un test de impact lateral la 30km/h și o simulare de răsturnare a autovehiculului, să fie montat cu ISOFIX și să fie clasificat în funcție de greutatea și înălțimea copilului.
În România, testul ADAC pare subapreciat. Am întâlnit părinți care nu auziseră despre el sau care nu erau interesați de rezultatele lui. Pe piața europeană, însă, există situații în care dispozitive care au primit un verdict negativ au fost retrase de la vânzare. Producătorii au revenit cu modele îmbunătățite, care asigură mai multă protecție. Iar acesta este principalul scop al scaunelor auto pentru copii.
Comenteaza