Tot mai des mă întâlnesc cu părinți care vor un scaun auto omologat si testat. Primind atât de des acestă cerință și încercând să elucidez misterul părinților ce ajung pe la noi, am decis să vă povestesc pe scurt ce reprezintă de fapt omologarea și ce reprezintă testarea (sau retestarea).

În momentul de față scaunele auto sunt omologate sub 2 norme universale ECE R44/4 si ECE R129 (cunoscut sub numele de i-Size). Vă voi prezenta mai jos fiecare omologare. Toate informatiile le găsiți pe dispozitivul dumneavoastra, pe o etichetă portocalie. Vă recomand să nu dezlipiți niciodată etichetele de pe dispozitivele auto.

Normele de omologare sub directivele comunității europene

  1. ECE R44/4 a fost introdus la sfârșitul lunii iunie 2005 și toate scaunele auto noi pentru copii trebuie să îndeplinească acest standard din iunie 2006 (care se aplică pentru întreaga Europă).

* Dacă utilizați sisteme de siguranță pentru copii care sunt conforme cu o versiune anterioară a R44 (adică R44/03), ar trebui să luați în considerare înlocuirea acestea cu un scaun care este conform cu R44.04.

  1. ECE R129 sau i-Size este noul standard introdus in iulie 2013 si se va folosi in continuare in paralel cu ECE R 44/4 pentru cativa ani. Acesta a fost introdus din dorința de a crește siguranța transportului copiilor în autovehicule prin testare la impact lateral, dar și prin ușurința instalării cu ISOfix.

  • Acesta etichetă o găsiți pe scaunului dumneavoastră. Ea vă indică ce omologare are scaunul auto (ECE R44/04 sau R129 (i-Size).
  • Pentru  R44/4 sunt 3 tipuri de aprobari a scaunelor auto: universale, semi-universale si specifice pentru anumite autoturisme (in tabelul de mai jos găsiți semnificația)
  • Mai jos găsim grupa de greutate/înălțime (în prima poză 9-18kgY si 15-26kg/în a doua poză 67cm-105 cm). Dacă întâlnim litera Y înseamnă că scaunul are centura de prindere a copilului în 5 puncte.
  • E reprezintă indicatorul european de aprobare iar cifra de care este urmat reprezintă țara în care s-a făcut omologarea 1=Germania, 2=Franta, 3=Italia, 4=Olanda etc.
  • Numărul de aprobare. Primele numere (04-în prima poza si 129-în cea de-a doua poză)  arată sub care standard a fost omologat scaunul
  • Număr unic alocat scaunului respectiv, pentru testare și urmărire.

 

 

Aici intervine uneori confuzia. i-Size nu înseamna scaun auto rotativ. i-Size este o reglementare. Scaunele auto i-Size sunt considerate, în general, inteligente, convenabile și bine gândite. Acestea sunt caracteristicile acestui nou standard de siguranță. Cuvântul „Size” apare în nume, deoarece lungimea determină în primul rând cum să alegeți un sistem de siguranță pentru copii mai mult decât vârsta sau greutatea.

În continuare vă prezint un tabel care sper să vă ajute și să facă lumină în ceea ce privește omologarea unui scaun auto. ECE R44_04 VERSUS ECE R129 (i-Size)

ECE R44/04ECE R129(i-Size)
I. Testate cu manechin cu 4 senzoriI. Testate cu manechin cu 32 de senzori
II. Testare la impact frontal (50km/h)

Testare la impact din spate (30km/h)                           

 

II. Testare la impact frontal (50km/h)

Testare la impact din spate (30km/h)

Testare la impact lateral (24km/h)

III. Se poate folosi cu fața la sensul de mers începând cu 9kg (aproximativ 9 luni)III. Scaunul conține o etichetă ce recomandă folosirea cu spatele la sensul de mers până la 15 luni
IV. Scaunele auto pot fi montate cu ajutorul centurilor si/sau ISOfix-uluiIV. Scaunele auto pot fi montate doar cu ISOfix
V. Exista 3 tipuri de scaune auto și este recomandat sa verificați lista de compatibilitate a scaunului cu autoturismul pe care va fi montat.

  1. Universale (aprobat sa fie utilizat in toate autoturismele care intrunesc reglementarile ECE R14 si R16) – legătură de sus-top tether
  2. Semi-universale (pe langa cerintele standard, alte dispozitive de siguranta sunt folosite pentru instalarea scaunului si necesita testare aditionala)- cu picior de sprijin
  3. Specifice (scaunul copilui este testat suplimentar intr-un accident dinamic de test pe un vehicul specific si aprobate astfel doar pentru aceste vehicule)
V. Există un singur tip de scaun UNIVERSAL* (cu picior de sprijin și legatură de sus-top tether).

*Risc mai mic de a fi montat incorect din cauza utilizării obligatorii a ISOFIX

VI. Scaunele sunt clasificate pe 3 grupe de varsta/kilograme

  1. 0-  0+ (de la naștere la 10kg/13kg)
  2. 0+/1 (de la naștere la 18kg)
  3. 1/1-2-3 (9kg/36kg)
  4. 2-3 (15kg -36 kg)
VI. Scaunele nu sunt clasificate pe grupe ci pe înălțime (de la 40 cm la 150 cm)

 

Și nu în ultimul rând, ce înseamnă ISOFIX?

ISOFIX este un sistem internațional de montare standardizat, care oferă  siguranță și ușurințăÎn instalarea unui scaun auto pentru copii fără a fi nevoie de centuri de siguranță auto. NumeleISOFIX înseamnă ISO (Organizația Internațională de Standardizare) plus FIX(Fixare). Scaunele auto ISOFIX utilizează două puncte de fixare standard la bazăa scaunului din mașină, plus un dispozitiv anti-rotație pentru a preveni înclinarea înainte: aceasta poate fie un picior de sprijin, fie o legătură de sus(top tether).

Despre retestarea scaunelor auto am scris aici despre 2 dintre cele mai importante teste PLUS si ADAC.

Ce trebuie să știți este că nu toate scaunele auto sunt retestate, dar asta nu înseamnă că daca un scaun auto nu este retestat, nu este un scaun auto sigur.

Ma găsiți la Navels, în Constanța pe Bulevardul Mamaia, nr 281c, de luni până sâmbătă. Vă răspund la 0725 196 888 pentru programări sau dacă aveți nevoie de o consultație particulară de la distanță puteți completa formularul de aici

 

Surse https://www.maxi-cosi.com/c/international/car-seat-safety-rules-explained-what-does-ece-r4404-label-mean

https://unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2014/wp29grsp/GRSP-55-38e.pdf

https://unece.org/fileadmin/DAM/trans/publications/WP29/CHILD_RESTRAINT_SYSTEMS_brochure.pdf

Sursa foto http://www.carseatadvice-uk.com/the-law.html#