Copiii cărora li se citește de mici vor stăpâni mai bine limbajul, vor fi dezvoltați peste medie din punct de vedere cognitiv, vor învăța să își gestioneze emoțiile și, nu în ultimul rând, vor asocia lecturii amintiri frumoase alături de părinți. Cea mai importantă activitate care asigură viitorul succes al copilului în ceea ce privește lectura este cititul cu voce tare, concluziona un raport din Statele Unite în anul 1985. Era primul document oficial care promova importanța cititului în viața timpurie a copiilor. Au urmat altele, alături de studii științifice care au demonstrat că lectura are un rol esențial în dezvoltarea neurologică, socială și emoțională a copiilor.
Rolul cititului în dezvoltarea limbajului
Cu cât este mai bogat vocabularul, cu atât mai bine va înțelege copilul lecțiile de la grădiniță și la școală. Citisem undeva că folosim, în medie, 10.000 de cuvinte unice. Cele care trec de această limită sunt considerate rare. Și chiar dacă le utilizăm cu o frecvență mai mică în viața de zi cu zi, avem nevoie de ele pentru a înțelege idei, teorii, chiar sentimente.
Și cum putem transmite copiilor cuvinte pe care noi nu le folosim? Răspunsul este simplu: prin cărți. Cu cât începem să le citim mai devreme, cu atât mai numeroase sunt experiențele de cunoaștere pe care le oferim copiilor și nouă, în același timp.
Potrivit unei analize care a incorporat 22.000 de elevi din Statele Unite, copiii de vârstă preșcolară cărora li s-a citit de cel puțin trei ori pe săptămână au fost mult mai bine echipați din punct de vedere cognitiv pentru a începe ei înșiși să citească, în comparație cu cei care nu au fost expuși lecturii.
Lectura și dezvoltarea creierului
Noi cercetări au adus în prim plan dovezi neurologice privind beneficiile cititului. În 2019, în premieră, un studiu realizat tot în Statele Unite a analizat legătura dintre mediile familiale care încurajează lectura (acces la cărți, citit cu voce tare, citit împreună cu părinții) și activitatea creierului. Au participat 47 de copii cu vârsta între 3 și 5 ani, care nu frecventau grădinița. Imaginile obținute prin rezonanță magnetică au arătat că zonele responsabile de învățare în materia albă erau mai organizate și mai dezvoltate la copiii cărora li s-a citit decât la cei care nu au avut parte de lectură.
Potrivit dr. Hutton, coordonatorul studiului, ceea ce se întâmplă în primii cinci ani de viață este decisiv pentru dezvoltarea ulterioară a creierului. Bebelușii se nasc cu un număr maxim de neuroni (comparativ cu restul vieții), iar stimulii exteriori întăresc legătura dintre ei. Afecțiunea, apropierea fizică și cititul se numără printre factorii care contribuie la dezvoltarea optimă a creierului, susține medicul american.
Altfel spus, aceste experiențe stimulatoare din primii ani creează premisa unui start reușit în mediul academic și ulterior, profesional. Este un avantaj uriaș pentru copii, mai ales într-o vreme în care tot mai mulți profesori reclamă lipsa de atenție și capacitatea de concentrare a elevilor.
În 2015, același cercetător arătase că atunci când ascultă povești, în creierul copiilor care provin din medii ce încurajează lectura se activează zone responsabile de generarea imaginilor mentale și înțelegerea textului narativ.
Un copil de 4-5 ani, căruia i se citește în 3-5 zile pe săptămână, înregistrează aptitudini de lecturare ca și cum ar fi cu șase luni mai mare decât vârsta sa reală. Dacă i se citește de 6-7 ori pe săptămână, aptitudinile lui sunt la nivelul unui copil cu un an mai mare decât el. Acestea sunt concluziile unei cercetări din Australia, care a arătat că există o legătură directă între cititul la vârste fragede și viitoarele performanțe academice, indiferent de venitul părinților, de nivelul lor de educație sau proveniența culturală.
Nu toți părinții au talent la citit, trebuie să recunoaștem. Dar câte limite nu depășim pentru binele celor mici… Iată un motiv în plus să punem mai multă pasiune în ora de lectură: potrivit unui studiu publicat în ianuarie 2013 în Perspectives on Psychological Science, cititul într-un mod interactiv crește nivelul de inteligență al copilului cu șase procente. Cu alte cuvinte, data viitoare când copilul alege cartea cu animale, folosiți toate sunetele din repertoriu!
Cuvintele și înțelegerea emoțiilor
Copiii cărora li se citește din primii ani de viață înregistrează în timp valori scăzute de agresiune, hiperactivitate și deficit de atenție. Acest lucru se datorează faptului că cei mici învață, prin intermediul cărților, să folosească cuvinte pentru a descrie emoții, ceea ce le permite să își controleze comportamentul atunci când se lovesc de stări puternice, precum furia sau tristețea.
Cititul influențează pozitiv și alte componente ale vieții emoționale și sociale:
- dezvoltă competențe lingvistice timpurii
- copilul descoperă sunete, cuvinte noi, internalizează limbajul
- cel mic învață să aprecieze cărțile
- încurajează curiozitatea naturală, stimulează imaginația
- contribuie la dezvoltarea abilităților sociale
- copilul se familiarizează cu diferența dintre real și imaginar, legătura dintre cauză și efect, începe să gândească în termeni abstracți
- sprijină copilul să înțeleagă schimbarea, evenimentele perturbatoare și să gestioneze emoțiile asociate
- reține atenția pentru un interval considerabil de timp, ajutând copilul să se concentreze
Rutină de familie
Cititul este o metodă frumoasă de conectare și poate deveni unul dintre momentele preferate ale copilului. Un prilej de apropiere, liniște, relaxare și cunoaștere.
- încercați să citiți cel puțin o carte pe zi
- găsiți un fotoliu comod sau un colț special amenajat cu perne, care să devină parte a rutinei
- opriți televizorul, radioul sau orice altă sursă de zgomot
- alegeți o poziție care să-i permită copilului să vadă cartea și să poată observa fața celui care citește
- implicați copilul, încurajați-l să vorbească despre imagini, să repete cuvinte sau fraze, să povestească (dacă a mai fost citită cartea)
- permiteți-i copilului să aleagă cartea; să nu vă surprindă dacă va vrea să asculte aceeași poveste de o mie de ori.
Să nu vă descurajeze dacă cel mic nu va fi încântat de cărți din prima. Este posibil ca unii copii mici să nu aibă răbdare să asculte. Dacă lectura nu a fost parte a activităților zilnice, va fi nevoie de câteva încercări până când copilul se va adapta noii rutine. Este util să alegeți cărți din aria lui de interes: mașini, animale, dinozauri, etc. Pe măsură ce crește, va spune singur despre ce își dorește să citească.
De fiecare dată când îi citim copilului cu voce tare, îi transmitem creierului un mesaj pozitiv, îl condiționăm să asocieze cărțile cu plăcerea. În școală, copiii au nenumărate ocazii în care lectura vine la pachet cu mesaje negative: învățarea poate fi greoaie, plictisitoare, solicitantă peste măsură. Dacă cei mici experimentează prea puțin plăcerile cititului și, în schimb, se lovesc la nesfârșit de partea obositoare a acestuia, reacția firească este de a se sustrage activității.
Rolul părinților în această ecuație este de contrabalansa momentele dezagreabile cu experiențe pozitive. Copilul va asocia lectura cu sentimentele pe care le-a trăit alături de părinți atunci când îi citeau. Pe măsură ce va crește, lectura va deveni o activitate plăcută și nu o corvoadă. Acest lucru influențează viitoarele lui performanțe școlare, dar și dezvoltarea sa personală.
Începeți cât mai devreme și citiți des!
Surse foto: pixabay.com
Comenteaza