Legea, in Europa si in Romania
Conform directivei Uniunii Europene 91/671/EEC, amendamentului 2014/37/EC si OUG 195/2002, in Romania este obligatorie folosirea unui dispozitiv pentru transportul copiilor cu inaltimea mai mica de 135cm (150cm in alte tari europene) .
In 2013 a fost introdus standardul ECE R129 (cunoscut ca i-size), pana atunci dispozitivele de siguranta fiind produse conform standardului ECE R44. Ambele pot fi folosite in prezent in Europa.
Dispozitivul trebuie sa fie potrivit dimensiunilor copilului.
Care sunt obligatiile legale in privinta transportului copiilor?
– Folosirea unui dispozitiv pentru transportul copiilor pana la 135cm inaltime
– Achizitionarea dispozitivelor aprobate de standardul ECE R129 sau ECE R44
– Pozitionarea cu spatele la sensul de mers a copiilor pana la 15 luni in dispozitive omologate conform standardului R129 sau pana la 9kg in cele conform R44
– Folosirea unui dispozitiv cu centuri proprii (nu cu centura masinii) pana la 100cm inaltime in dispozitive omologate conform standardului R129 sau pana la 15kg in cele conform R44
Ce inseamna dispozitiv de siguranta pentru transportul copiilor conform legii?
Omologarea dispozitivelor pentru transportul copiilor in autovehicule (CRS – “child restraint systems”) este obtinuta conform standardelor stabilite de divizia economica a Natiunilor Unite in Europa (United Nation Commision for Europe – UNECE sau ECE).
Dispozitivele (scoici si scaune) care pot fi folosite in prezent trebuie sa fie aprobate conform ECE R44 sau ECE R129 (UN Regulation no. 44 sau no. 129).
Fata de standardul minim de siguranta R44, standardul R129 atesta un nivel de siguranta sporit, pentru ca un dispozitiv omologat R129:
- este testat sa reziste la impact lateral si sunt folosite manechine de ultima generatie pentru evaluarea efectelor asupra corpului copilului
- are un sistem de instalare care diminueaza riscul erorii umane la montaj
- este gandit in functie de inaltimea si greutatea copilului
- permite transportul cu fata la sensul de mers mai tarziu, pentru siguranta sporita (>15luni)
- permite prinderea in centurile masinii doar la o inaltime sigura pentru copil (>100cm)
Ce inseamna un dispozitiv potrivit copilului?
- Greutatea copilului se incadreaza in limitele pentru care a fost omologat (grupa de greutate, in cazul scaunelor auto R44)
- Inaltimea copilului se incadreaza in limitele pentru care a fost omologat (R129)
- Pozitia copilului este una corecta după cum urmează:
- Centura porneste din dreptul umarului, nu sta peste gatul copilului
- Tetiera protejeaza capul de la umar pana la nivelul urechii
- Inclinarea este conform varstei si constitutiei copilului.
Importanta transportului corect e evidentiata de multe organizatii care studiaza siguranta auto. De exemplu, Euro Ncap (European New Car Assessment Programme ) evalueaza nivelul de siguranta al masinilor din mai multe puncte de vedere, inclusiv cel al sigurantei copiilor. Ei recomanda tuturor parintilor sa isi transporte copiii in dispozitive potrivite pentru varsta si dimensiunile lor.
Mai sigur decat standardul european:
- Sistemele de transport cu spatele la sensul de mers (rear-facing) ofera copiilor o pozitie mai sigura decat cele front-facing (cu fata la sensul de mers). Este obligatoriu ca bebelusii sa circule rear-facing pana la 9kg sau 15 luni, dar este recomandat sa pastreze aceasta pozitie si mai tarziu. Fortele exercitate asupra pieptului si gatului sunt mai mici atunci cand copilul circula cu spatele la sensul de mers in momentul unui impact. Recomandam, deci, rear-facing prelungit – exista scaune auto potrivite pentru copii de pana la 36kg si 125cm, omologate conform celui mai nou standard european R129 si testate suplimentar de organizatii independente: Axkid Minikid 3 fiind cel mai longeviv scaun rear-facing, cu testul suedez Plus confirmand siguranta sporita.
- Noi reglementari sunt introduse constant pentru cresterea nivelului de siguranta al copiilor. Incepand cu anul 2017, inaltatoarele auto fara spatar sunt acceptate doar pentru copii cu inaltimea mai mare de 125cm. Daca aveti un inaltator aprobat inainte de aceasta data, il puteti folosi inca, daca pozitia copilului este corecta.
- In plus fata de testele care ofera omologarea conform standardele europene (R129 si R44), exista si alte mijloace de testare a sigurantei unui dispozitiv pentru transportul copiilor.
- Numeroase entitati independente testeaza siguranta scaunelor sau a scoicilor in diverse conditii si prin diferite metode.
- Rezultatul testelor suplimentare de impact este un indicator important in privinta sigurantei oferite de dispozitivele auto pentru copii.
Cum se testeaza dispozitivele omologate pentru transportul copiilor?
Testele suplimentare de impact verifica aspect specifice ale sigurantei pasagerului.
De exemplu, testul suedez Plus (organizat de VTI – Institutul National de Cercetare in Transport) masoara fortele exercitate asupra gatului pasagerului si ofera scaunului auto statutul de sigur din acest punct de vedere. Daca fortele sunt atat de mari incat pasagerul ar suferi leziuni grave, testul Plus nu este trecut. Intr-un impact frontal, fortele sunt suficient de mari incat niciun scaun cu fata la sensul de mers nu ar putea trece acest test, asa ca organizatia VTI testeaza doar scaune rear-facing.
Mai mult decat siguranta pasagerului, testul ADAC evalueaza dispozitivele auto si din punctul de vedere al ergonomiei, al usurintei in utilizare sau a substantelor chimice folosite. Fiecare scaun auto primeste un punctaj intre 0 si 5 puncte pentru fiecare aspect, iar media rezultata reprezinta scorul final ADAC. Cu cat scaunul este mai sigur, mai ergonomic, mai prietenos cu mediul si cu utilizatorul, cu atat scorul ADAC este mai mic.
Cine testeaza scaunele auto?
Acelasi scaun poate fi testat de mai multe autoritati independente in domeniu. De exemplu, un test de impact care masoara efectele unui impact frontal la viteza de 55km/h este JNCAP (Japan New Car Assessment). In urma testului de impact frontal, dar si a evaluarii usurintei in utilizare, organizatia NASVA din Japonia (National Agency for Automotive Safety and Victims’ Aid) a recomandat in 2020 scoica Joie Gemm ca fiind excelenta. Aceeasi scoica a fost testata ADAC in 2016, obtinand un scor bun de 1.7
Numeroase organizatii studiaza siguranta copiilor in autovehicule:
- ADAC (Allgemeiner Deutcher Automobil-Club, Germania) ,
- VTI – PLUS (Institutul National de Cercetare in Transport, Suedia) ,
- TCS (Touring Club Switzerland, Elvetia) ,
- ÖAMTC (Clubul Austriac de Automobilism, Motociclism si Turism) ,
- Stiftung Warentest asociatia germana independenta a consumatorului
- ICRT (International Consumer Research & Testing)
Acestea sunt o parte din entitatile care asigura anual testarea mai multor dispozitive de siguranta pentru transportul copiilor in autovehicule si confirma utilizatorilor ca alegerile pe care le fac sunt printre cele mai sigure pentru copiii lor.
Dacă nu sunteți siguri ce scaun s-ar potrivi cel mai bine pentru familia voastră, vă așteptăm în Constanța, pe Bd. Mamaia 281C și găsim împreună soluția optimă. De asemenea, ne puteți contacta folosind datele de pe site.
Sunt Anda și îmi doresc ca toți copiii să fie protejați, în brațele părinților și dincolo de ele. Sunt expert certificat în transportul în siguranță al copiilor acreditat de IOSH (Institution of Occupational Safety and Health), o organizație mondială cu tradiție care asigură instruirea în domeniul siguranței și sănătății ocupaționale. Sunt, de asemenea, consultant în babywearing acreditat de Școala de Babywearing Die Trageschule din Dresden, rețeaua globală a specialiștilor din această sferă de activitate.
Dacă doriți o consultație online aici găsiți mai multe informații.